Directeur De Skûle Welzijn: ‘Wij zijn tegen eenzaamheid en vóór verbinding. Dat is nu belangrijker dan ooit’

FRANEKER Het nieuwe activiteitenboekje van De Skûle Welzijn was nog maar net verspreid toen het coronavirus zich aandiende. Al die leuke en belangrijke activiteiten, zoals Repair Café, samen koken, Ontmoetingscafé, taalles, wandelgroep, bridgen, Mantelzorgcafé en nog véél meer, moesten worden stopgezet. Hoe houd je je als Welzijnsorganisatie dan aan het manifest ‘Waadhoeke zegt NEE tegen eenzaamheid’.

Joke Bandstra is sinds mei vorig jaar directeur van De Skûle Welzijn. Een pracht job, waarin je alles wat in de maatschappij speelt voorbij ziet komen, zegt ze zelf. En je in deze tijd van crisis ervaart, dat je van groot belang kunt zijn in het leven van met name de ouderen en zwakkeren in deze regio. Met haar vaste team en een heleboel enthousiaste vrijwilligers werkt ze keihard om ‘er voor hen te zijn’.

,,Onze taak is om het welzijn van de inwoners van onze regio te waarborgen. Dat welzijn is in gevaar als sociaal contact wegvalt. Met een dagelijks telefonisch spreekuur bieden we dat contact. We luisteren en helpen de mensen verder. Dat gebeurt vooral door ze te verbinden met anderen. De Skûle is zo breed opgezet, heeft zo’n hechte samenwerking met de gemeente en welzijnsorganisaties en mag zich verheugen in zoveel enthousiaste medewerkers en vrijwilligers, dat we eigenlijk altijd wel tot een oplossing komen. Maar het is in deze tijd van crisis minstens zo belangrijk er te zijn vóórdat er een probleem ontstaat.”

Regelmatig even bellen

Hoe simpel kan het zijn? ANWB Automaatje Waadhoeke rijdt driemaal per week een oudere dame naar de fysiotherapeut. De vrijwilliger, de chauffeur, weet dat ze alleen woont. Nu hij haar vanwege Corona niet meer kan vervoeren, belt hij haar regelmatig op. Of, de vrijwilligers die zich bezighouden met het Ontmoetingscafé, met spelletjes en computers.

Zij steken de koppen bij elkaar en leren de ouderen Wordfeud, een soort scrabble via internet. De wekelijkse haakclub haakt vrolijk verder via de Whatsappgroep. En de meneer die met zijn ziekte echt behoefte had aan sociaal contact voert een paar keer per week een videogesprek met een vrijwilligster. ,,We zijn met ons vaste team en onze vrijwilligers voortdurend op zoek naar dit soort koppelingen. Verbinding dus’’, aldus Joke Bandstra.

Telefonisch spreekuur

Elke werkdag van 10 tot 12 uur houdt De Skûle Welzijn telefonisch spreekuur. Daar kan iedereen terecht met vragen, ideeën, problemen en oplossingen. “ We kunnen, samen met de gemeente, heel veel problemen oplossen. Maar we moeten het ook een beetje leuk maken en daarvoor hebben we de inzet en creativiteit van de mensen om ons heen nodig. Leuke initiatieven zijn meer dan welkom. We hebben genoeg kennis onder onze vrijwilligers om daarbij te helpen.”

Telefoon is onmisbaar

Maar niet elke oudere is handig met internet, de smartphone, tablet of laptop. Hoe pakt De Skûle dat aan? Joke Bandstra: ,,De telefoon is onmisbaar, vandaar dat we elke dag bereikbaar zijn. Maar vergis je niet, er zijn heel wat ouderen die er best raad mee weten. Bovendien staan onze vrijwilligers ook klaar om daar hulp bij te bieden. Via de gewone telefoon.”

Het mag duidelijk zijn: we kunnen ons veilig, gezien én gehoord voelen in Waadhoeke. ,,Maar we hopen natuurlijk wel dat we weer snel van start kunnen met onze gezellige bijeenkomsten in de hele regio. Tot die tijd wens ik iedereen veel sterkte en roep ik op om vooral contact met elkaar te houden. Via de telefoon, app of mail. We gaan even terug naar de Kettingbrief van vroeger, hoe bijzonder is dat?”

De Skûle Welzijn is elke werkdag bereikbaar van 10 tot 12 uur via nummer: 0517 393750.