Recensie: Muziek Happy Swing Society verrassend authentiek

HARLINGEN - De zesmansformatie Happy Swing Society liet zondagmiddag 10 maart oude muzikale tijden herleven in goed bezette Singelzaal van Stadsschouwburg Trebol in Harlingen. De band bracht tijdens het door het Centrum Traditionele Jazz Harlingen georganiseerde concert de muziek uit de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw weer tot leven en deed dat op een verrassend authentieke manier.

De Happy Swing Society houdt zich al veertig jaar bezig met de traditionele jazz zoals in het begin van de vorige eeuw door de grote bigbands en orkesten in de jazzclubs van de grote steden in Amerika werd gespeeld. Eén van de grote componisten en bandleiders uit die tijd was Duke Ellington. Van hem speelde de band dan ook veel werk. Werk dat in de oorspronkelijk versie vooral uitgevoerd werd door bigbands, maar waarvan bandleider en saxofonist/klarinettist Arnold Wildschut prachtig arrangementen heeft gemaakt voor een zesmansfomatie (saxen/klarinet, cornet, banjo, bas, drum en trombone).

Daarbij is hij heel dicht bij de  oorspronkelijke sound uit die tijd gebleven, waardoor de muziek verrassend authentiek klinkt. Ellington verwerkte in zijn composities vaak verschillende thema’s met soms ingewikkelde akkoorden, maar die thema’s zijn bijna altijd weer te herleiden tot bluesschema’s en ook dat hoor je terug in de arrangementen van Wildschut.

Er kwam overigens niet alleen werk van Ellington voorbij. Er werden bijvoorbeeld ook nummers gespeeld van Sidney Bechet, de uit New Oleans afkomstige saxofonist en componist die furore maakte in Frankrijk en zijn werk lardeerde met latinritmes waardoor het een warme, swingende zuidelijk klank kreeg. En zo werd het dus, terwijl de wind rond het gebouw gierde en de regen tegen de ruiten kletterde, in Trebol een aangenaam warme, muzikale middag.   
 

Tekst: Max van den Broek