Ook problemen met tweede catamaran Rederij Doeksen: 'Techniek zorgt wel voor uitdaging'

Na problemen met de catamaran Willem Barentsz is maandag ook de tweede veerboot ms. Willem de Vlamingh van Rederij Doeksen uitgevallen. De reder vermoedt dat de boot dinsdag na een reparatie weer inzetbaar is.

De ms. Willem de Vlamingh werd rond 16.30 uur klaargemaakt voor vertrek uit Harlingen naar Terschelling toen er een alarm van een van de systemen afging. Met de storing aan de ms. Willem Barentsz vers in het geheugen werd besloten niet uit te varen. De passagiers moesten daarom weer van boord en zijn later met de snelboot naar Terschelling gebracht. Auto’s van passagiers zullen met een vrachtboot naar Terschelling worden gebracht.

Veerboot valt stil op het Wad

,,Vanwege het gedoe met de Willem Barentsz zijn we extra voorzichtig'', zegt directeur Dirk Spoor over het uit de vaart halen van de boot. De motoren van die andere boot vielen zaterdagmiddag tijdens de overtocht van Harlingen naar Terschelling uit, waarna de veerboot twee uren voor anker lag op het Wad.

De storingen aan de ms Willem de Vlamingh en ms Willem Barentsz hebben andere oorzaken, blijkt volgens Spoor uit onderzoek. De twee schepen zijn nog nagelnieuw. De op vloeibaar gas (LNG) varende schepen kwamen afgelopen januari (Willem de Vlamingh) en afgelopen najaar (Willem Barentsz) in de vaart. Spoor: ,,Het zijn high tech schepen. De alarmen zijn aan het veiligheidssysteem gekoppeld. Als het ene uitvalt, dan valt het andere ook uit. We zijn wel in staat van paraatheid door de problemen met de andere boot. Dus als dit soort dingen gebeuren, gaan we niet meteen weer verder.''

Veerboot verder onderzocht

De Willem de Vlamingh is na de storing opnieuw opgestart en vervolgens naar een andere plek in de haven gevaren waar hij verder onderzocht is. Spoor: ,,We weten nu waar het probleem aan ligt en dat is waarschijnlijk goed oplosbaar. De motoren doen het wel weer, maar morgenochtend wordt nog een reparatie uitgevoerd aan een bepaald systeem.''

Doeksen verwacht niet dat die reparatie gevolgen heeft voor de dienstregeling dinsdag.

Pech met de vloot

De reder kampt met veel pech rondom de vloot. De levering van deze schepen uit Vietnam liep jaren vertraging op. Na de aanbesteding aan een Australische werf werden de twee schepen in 2015 in Vietnam gebouwd waar het project om verschillende redenen vertraging opliep. Eenmaal in Nederland bleken de datamarans ernstige schade te hebben opgelopen tijdens de overtocht. Tegelijkertijd ondergingen de vertrouwde schepen waaronder de snelboot Koegelwieck reparaties die hen lang uit de vaart hielden.

,,Het heeft ons de afgelopen jaren niet echt meegezeten'', zegt Spoor. Met het hoogseizoen voor de deur lijkt de malheur van de twee boten de afgelopen dagen slecht nieuws voor de rederij, maar de directeur zegt zich nog niet grote zorgen te maken voor de aankomende periode. ,,Het hoort ook bij deze schepen dat er af en toe iets kapot is. En net als met de conventionele schepen geldt ook bij deze boten dat als er iets kapot is we het weer repareren, dat is tot nu ook nog steeds gelukt'', stelt hij. ,,Maar al die techniek zorgt wel veel uitdaging. En door de problemen met de Willem Barentsz nemen we nu geen enkel risico.''

Willem Barentsz nog uit de vaart

De Willem Barentsz is in ieder geval tot komend weekend nog uit de vaart. De boot wordt nog onderzocht. Als het onderzoek is voltooid wordt de boot nog gekeurd om te zien of alle systemen echt weer goed werken.

De oude boot de ms Friesland wordt momenteel volop ingezet om passagiers tussen Harlingen en Terschelling te vervoeren.