Van slaapkamer tot eigen tassenwinkel: 'Het geeft een kick als nieuwe ideeën goed uitpakken'

SINT ANNAPAROCHIE Beryl van der Mossel begon vier jaar geleden met het maken van tassen en etuis op haar slaapkamer. Inmiddels heeft ze, samen met zus Carmen, een winkel met atelier in Sint Annaparochie. Zelfs in het buitenland is vraag naar de tassen en etuis van het merk ‘Beryl’.

Beryl en Carmen van der Mossel zijn geboren en getogen in Sint Annaparochie. Creatief waren ze al als kind. Carmen vond het bijvoorbeeld leuk om verhalen te schrijven en spelletjes te bedenken. Beryl zat ondertussen veel achter haar naaimachine. Ze maakte etuis en sleutelhangers. Toen ze een jaar of elf was, had ze met een vriendin een ‘winkeltje’ in het tuinhuis van haar ouderlijk huis. Hier verkocht ze haar allereerste creaties. ,,Als ik iets maakte, wilde ik het verkopen. Ik denk omdat ik er anderen blij mee wilde maken.”

Gebundelde krachten

Het was een vanzelfsprekendheid dat Beryl de opleiding Mode & Design ging doen. Carmen koos voor de opleiding rechten. ,,Ik wist niet goed wat ik later wilde worden”, vertelt ze. ,,Uiteindelijk bedacht ik dat ik mensen wilde helpen die in de problemen zaten. Tijdens de opleiding dacht ik wel eens na over het starten van een onderneming, maar waarin precies wist ik nog niet. Uiteindelijk ging ik na mijn opleiding aan het werk bij de provincie Fryslân.”

Ondertussen had de afgestudeerde Beryl haar creaties al tot een hoger niveau gebracht. Ze maakte tassen die ze in 2016 op Facebook zette. ,,Ik kreeg meteen heel veel enthousiaste reacties.” Het bracht haar op het idee om een eigen bedrijf te beginnen. Carmen was al vanaf het begin enthousiast en gunde haar dat het een succes ging worden. ,,En ik wilde haar daarbij helpen. Ik had weinig kennis van boekhouden, maar heb wel economie gehad tijdens mijn opleiding. Dus besloot ik op parttime basis de zakelijke kant voor mijn rekening te nemen, zodat Beryl zich kon focussen op het produceren.”

Vraag bij winkels

Het succes groeide. De slaapkamer werd al snel gedag gezegd. Het bedrijf ‘Beryl’ verhuisde naar een loods op een industrieterrein in Sint Annaparochie en daarna naar een grotere loods. Op deze plek ontstond een groeispurt; er was meer ruimte voor naaimachines. Naast verkoop via Facebook, Instagram en de eigen site, gaat de verkoop nu ook via winkels. Oars in Franeker, House of Colour in Leeuwarden, Cel 48 in Beetsterzwaag en WO Conceptstore in Den Bosch willen de Beryl-producten maar wat graag in hun assortiment.

De groei lijkt er nog niet uit en daarom is het bedrijf in februari neergestreken in de winkelstraat van Sint Annaparochie. Een winkel met daarachter een ruim atelier en helemaal achterin een keukentje waar het team gezellig luncht. Team, inderdaad. Sinds dit jaar is Carmen namelijk ook fulltime met het bedrijf bezig. Er is daarnaast al iemand vast in dienst bij ‘Beryl’ en ook voor stagiaires is er plek.

Beryl: ,,We zijn een jong bedrijf en nog volop in ontwikkeling. Als stagiaire kun je die ontwikkeling volop meemaken. En we zitten gewoon allemaal in één grote ruimte. Geen kantoortjes. Dus stagiaires kunnen gewoon met ons meedenken.”

Band opbouwen

‘Beryl’ is, met andere woorden, uitgegroeid tot een serieuze onderneming. Zo serieus, dat Beryl amper nog aan het maken van tassen toekomt. Er komt zoveel bij kijken, weet ook Carmen. ,,Reageren op mails, bijvoorbeeld. Iedere mail willen we binnen een paar dagen beantwoorden. Het persoonlijk contact is één van onze sterke punten. Social media doen we ook zelf. Een foto met tekst is niet meer genoeg, je moet echt een band opbouwen met jouw volgers. Een kijkje achter de schermen geven. Dat kost ook tijd.”

En het takenlijstje is nog langer, vertelt Beryl. ,,We willen onze site zo goed mogelijk inrichten, zodat mensen daar met al hun vragen terecht kunnen. Omdat we onze tassen zelf maken, duurt het vaak wel twee tot drie weken voor een tas klaar is. Dus we willen kijken hoe we onze productiesnelheid kunnen verhogen. En hoe we mensen op de hoogte kunnen houden van het maakproces van hun tas. Hoe zorg je voor een optimale ervaring? Dit soort dingen kosten tijd, maar zijn wel leuk om te doen.”

Kick van nieuw idee

De zussen zijn het erover eens: een klant mag een bepaalde professionaliteit en kwaliteit verwachten van ‘Beryl’. ,,We kijken daarom ook naar hoe andere bedrijven het doen”, vertelt Carmen. ,,We lezen veel interviews met, en boeken over ondernemers.” Ze zijn elk makkelijk vijftig uur per week met het bedrijf bezig. Maar ze doen het volgens eigen zeggen met veel gedrevenheid en hebben een enorm doorzettingsvermogen. ,,Het geeft een kick als je nieuwe dingen bedenkt die dan ook goed uitpakken”, zegt Beryl. ,,Een nieuw tasje dat zo mooi is dat we er zelf ontzettend blij van worden.”

Het enthousiasme spat van de twee zussen af wanneer ze hun verhaal vertellen. Het cliché dat je zaken en privé beter gescheiden kunt houden, gaat voor hen duidelijk niet op. Ze hebben altijd al een goede band gehad, ook voordat het bedrijf er was. Beryl: ,,Ik denk dat het juist fijn is om met familie te werken. We zijn altijd eerlijk tegen elkaar. Soms hebben we een meningsverschil, maar dat is twee minuten later alweer vergeten. Zussen zijn misschien vergevingsgezind naar elkaar toe.”

Carmen vult aan: ,,Je gunt elkaar het beste. Ik doe dit omdat ik het zelf leuk vind, maar ook omdat ik het Beryl zo gun. Soms moet je simpelweg vertrouwen op een ander. Beryl komt soms met een idee voor een tas waarover ik niet enthousiast ben. Maar ik vertrouw op haar professionele kijk op mode.”

Vraag in buitenland

Ze vermaken zich kort gezegd prima met ‘Beryl’. Sterker, ze hebben nog veel dromen en doelen. Meer leveren aan winkels bijvoorbeeld, waarvoor ze de productie wel omhoog moeten brengen. En meer bereiken via social media en de eigen site, zorgen dat ‘Beryl’ een bekend merk wordt. Dat de toekomst er rooskleurig uitziet, lijkt in ieder geval een feit. ,,Er is enorm veel vraag”, vertelt Beryl. ,,We hebben ook wel geleverd aan Duitsland, België en Frankrijk. In de toekomst willen we dit meer structureel doen, maar dan moeten we wel opschalen.”

Groeien dus. Van een slaapkamerbedrijf naar een professioneel atelier dat landelijk en daarbuiten bekend wordt. ,,Het is leuk als je mensen op straat of een feestje ziet lopen met een Beryl-tas”, vertelt Carmen. ,,En wanneer je enthousiaste reacties krijg van mensen die blij zijn met hun aankoop.” Beryl sluit zich hierbij aan. Stralend: ,,Ik durfde jaren geleden niet te dromen dat ‘Beryl’ ooit zo zou worden als het nu is.”

Tekst: Martine van der Linden