Zoekterm onderzoek: de basis van een goed vindbare website

Aangeboden door: linkbuildingmasters.nl

Je hebt een mooie website gebouwd en bent klaar om je dienst of product aan de wereld bekend te maken. Maar hoe degelijk die site ook is: klanten bereik je niet. Wat doe je verkeerd?

De kans is groot dat je website niet vindbaar is voor potentiële klanten. Er zijn miljoenen websites en mensen vinden je niet via zoekmachines en social media. Daar kun je gelukkig iets aan doen. Je kunt je website beter vindbaar maken. Er zijn talloze manieren om dat te doen maar het begint allemaal bij een uitgebreid zoekterm onderzoek

Wat zijn zoektermen?

Een zoekterm is een woord of groep woorden die iemand intikt in een zoekmachine als ze een bepaalde dienst of product willen vinden. Als iemand bijvoorbeeld schoenen wil kopen, dan zoeken ze op ‘schoenen’ in Google. Maar ook synoniemen en variaties op de zoekterm zijn relevant zoals bijvoorbeeld ‘rode schoenen’, ‘sneakers’ of ‘schoenen met hoge hakken’. 

Een zoekterm onderzoek uitvoeren

Om te bepalen welke zoektermen relevant zijn voor jouw product of dienst moet je een onderzoek doen. Je kunt dit uitbesteden maar je kunt het ook (deels) zelf doen. Als je de basis van je onderzoek zelf wil leggen dan doorloop je een aantal stappen.

  • Stap 1: denk goed na
  • Stap 2: stel vragen
  • Stap 3: gebruik gratis en betaalde tools

Stap 1: zelf logisch nadenken

Niemand weet meer van jouw product of dienst dan jij. Denk hoe jijzelf zou zoeken op jouw product of dienst. Wat bied je aan en is dat ook echt waar je doelgroep op zoekt? Vooral in het geval van dienstverlening geldt dat je klant mogelijk op zoek is naar een oplossing die hij zelf niet kent. Dus formuleer het probleem of een andere vraag die je klant zal hebben. Noteer in een document alle mogelijke termen en woorden waarop een potentiële klant zoekt.

Stap 2: stel vragen

Hoe kom je achter informatie die je zelf niet voorhanden hebt? Juist, door te vragen. Bij een zoektermen onderzoek is dat belangrijk. Vraag vrienden, familie en potentiële klanten waarop ze zouden zoeken. Leg hierbij vooral geen woorden in de mond maar stel open en neutrale vragen. Bijvoorbeeld: “waar op zou jij zoeken als je een oplossing zoekt voor je rugpijn?” 

Stap 3: Gebruik gratis en betaalde tools

Er zijn een aantal tools beschikbaar waarmee je interessante zoektermen kunt vinden. Met sommige van deze tools kun je tevens ontdekken hoe vaak er gezocht wordt op een term of woord. Zo ontdek je wellicht termen waar je nog niet aan had gedacht. Een aantal van die tools zijn:

  • zoekterm suggesties van Google; wanneer je zoekt op een term in Google, suggereert de zoekmachine zelf een aantal alternatieve termen onderaan de pagina.
  • Google Keyword Tool; een programma waarmee je kunt opzoeken hoe vaak er op bepaalde termen wordt gezocht.
  • Übersuggest: een gratis tool die razendsnel honderden suggesties doet op basis van je al bekende zoekterm

Uitbesteden van je onderzoek

Hoewel je een zoekterm onderzoek zelf kunt uitvoeren is het wel goed om te realiseren dat het een tijdrovend proces is. Je kunt er ook voor kiezen om het onderzoek (deels) uit te besteden. Het voordeel hiervan is dat een deskundige je ook na dit onderzoek verder helpt. Wanneer je eenmaal weet welke zoektermen bij jouw product of dienst relevant zijn, moet je deze informatie inzetten om je website beter vindbaar te maken. Dat noemen we zoekmachine optimalisatie. Het is een tijdrovend en complex proces van maatregelen.

Linkbuilding uitbesteden

Je kunt er ook voor kiezen om het zoekterm onderzoek zelf uit te voeren en vervolgens hulp te vragen. Het onderzoek is immers alleen de basis van je zoekmachine optimalisatie. Linkbuilding uitbesteden is bijvoorbeeld een goede manier om het meest langdurige deel van de zoekmachine optimalisatie uit handen te geven. Linkbuilding bestaat uit het plaatsen van links, van en naar je website. Met name links vanaf andere sites naar jouw website zijn moeilijk te realiseren zonder hulp. 

Wat je zelf kunt doen

Je kunt alsnog een deel van je zoekmachine optimalisatie zelf uitvoeren. Je vindbaarheid hangt namelijk direct samen met de inhoud van je website. Pas de content van je site aan op basis van je zoekterm onderzoek. Zorg dat je teksten en links de termen bevatten waar potentiële klanten op zoeken. Zo zet je de eerste stap van je zoekmachine optimalisatie gemakkelijk zelf.