Verhuizing MBC Station Witmarsum naar Dijkstraat maakt weg vrij voor aanpak Ockingahiem

FRANEKER - De verhuizing van Modelbouwcentrum Station Witmarsum van Ockingahiem naar de Dijkstraat kende een geforceerde start, maar nu Johan Brouwer met zijn speciaalzaak eenmaal op het nieuwe adres zit, ziet hij de voordelen van de verhuizing. Daarmee is een leegstaand pand in de Dijkstraat weer gevuld, kan de gemeente het aantal parkeerplaatsen uitbreiden en is leegstand in Ockingahiem opgelost.

Hij moest in de krant lezen dat de gemeente het pand dat hij in Ockingahiem huurde, wilde slopen om er parkeerplaatsen aan te leggen. Over die gang van zaken is hij nog niet echt te spreken. ,,En de zaak is wat mij betreft ook nog niet klaar want door al dat gedoe heb ik flink omzetverlies geleden’’, zo laat de 73-jarige ondernemer uit Leeuwarden weten. ,,Mensen worden bij zulke krantenberichten huiverig om bij je te kopen omdat ze bij garantiegevallen altijd bij de leverancier terecht moeten. Ja, en is die er straks nog wel? In de maanden november en december, altijd mijn beste maanden, had ik vorig jaar aantoonbaar ruim 50 procent minder omzet.’’

Looproute

Hoe dan ook. Brouwer was erg blij dat hij op 15 mei de sleutels kreeg van Dijkstraat 35, het hoekpand waar voorheen kAdo-enZo zat. Het pand is groter en ligt het mooi aan een looproute naar het centrum. Lachend: ,,Aan de andere kant, in Ockingahiem zat ik natuurlijk tegenover een grote trekpleister, de Action. Ik heb vaak meegemaakt dat de man bij mij in de winkel kwam, terwijl zijn vrouw bij de Action naar binnen ging.’’

Witmarsum

MBC Station Witmarsum is genoemd naar een vroegere remise in de tramlijn Harlingen-Bolsward in Witmarsum waar Brouwer met zijn bedrijf zat voordat hij naar Franeker verhuisde. Zijn uitgebreide assortiment bevat vanzelfsprekend een flinke collectie treinen en wagonnetjes, talloze bouwpakketten en attributen om een spoorbaan zo natuurgetrouw mogelijk in te richten. Tot aan ‘vliegende’ vogels, gras dat ook echt rechtop staat en het Nederlands voetbalelftal in miniatuur aan toe: ,,Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is er. Ik zeg altijd: je kunt je eigen droomwereld creëren.’’

Verder ook bouwpakketten van schepen, vliegtuigen en basismaterialen en gereedschappen om helemaal zelf miniaturen te maken. Brouwer repareert ook ‘gestrande’ modellen.

Stoomlocomotiefje

Geregeld komen er mensen langs met een oude treinset die jarenlang in een kast heeft gelegen. Of het wat waard is? Soms treft hij zo nog wel eens iets bijzonders aan, zoals een keer een heus stoomlocomotiefje dat helemaal onderin een doos vol stoffige rails en modelletjes zat.

Spoorbaan op zolder

Hij krijgt ook geregeld telefoontjes van mensen die op de zolder van hun overleden opa een complete spoorbaan aantreffen. Hij gaat altijd kijken en als het interessant is koopt hij zo’n baan met alle toebehoren. Want daar zijn altijd wel weer klanten voor te vinden. Is het niet in Nederland, dan wel in Rusland, Nieuw-Zeeland of Australië of waar dan ook. ,,Ik heb contact met leden van een club in Australië. Zij komen zo af en toe naar Nederland en mailen vooraf een hele bestellijst. Dat is leuk werk, ook om het bij elkaar te zoeken.’’

Terwijl andere winkels de legpuzzels niet konden aanslepen voor hobbyend Nederland in de intelligente lockdown, kan Brouwer niet echt zeggen dat hij zijn omzet zag stijgen. Dat ligt misschien wel aan de kosten, want modelbouw is niet de goedkoopste hobby, oppert Brouwer. ,,Voor zo’n moderne locomotief die je met de computer kunt besturen, die 30 geluiden maakt zoals het optrekken en afremmen bij het station, betaal je tegen de 500 euro.’’

Zuinig

Dergelijke liefhebbers begrijpt hij maar al te goed, want hij is er zelf een. Hij spaarde als Groninger boerenzoon begin jaren vijftig een treintje bij elkaar met het rooien van aardappels. Een zaak van geduld, per kistje verdiende hij 5 ct.

Dat kost alleen maar stroom!

Thuis kreeg de spaarzame liefhebber de handen niet op elkaar: ,,Wat moet je met zo’n ding? Dat kost alleen maar stroom!’ Hij kan er nu om lachen. Later zou hij zelf bedrijfsmatig modellen ontwerpen en bouwen, verkocht z’n bedrijf met filialen in binnen- en buitenland, ging toen het tegenovergestelde doen door vrachtwagens te bouwen (vanaf de eerste stalen balken), werd aannemer en keerde uiteindelijk toch weer terug bij z’n modelletjes.

,,Ik ga graag uitdagingen aan, maar het leuke van deze zaak is juist dat de druk eraf is. Ik zie en spreek veel mensen. Daar houd ik van. De hele dag zitten, tv-kijken? Daar moet ik niet aan denken.’’

Parkeerplaatsen

Koos de Wit, beleidsmedewerker Grondzaken bij Waadhoeke, heeft zich samen met Bert Meijering vanuit de Werkgroep Franeker Vastgoed ingezet om een goed pand voor Brouwer te vinden. Hij betreurt het dat Brouwer het nieuws van de sloop destijds uit de krant moest lezen: soms lopen processen van stukken die openbaar moeten worden gemaakt voor een vergadering en besprekingen wat ongelukkig door elkaar. ,,We hawwe dêroer Mea Culpa útsprutsen nei Brouwer, want soks fine wy ek net fijn. We hawwe him ek safolle mooglik fasilitearre by it finen fan in oar pand.’’

Nu de verhuizing van MBC Station Witmarsum rond is, gaat de gemeente verder met de plannen voor Ockingahiem waar een vijftiental parkeerplaatsen worden aangelegd. Bert Meijering: ,,Door deze samenwerking tussen gemeente, eigenaar van Ockingahiem en Brouwer is een pand in de Dijkstraat weer gevuld met een unieke speciaalzaak, kan de gemeente haar plannen betreffende parkeerplaatsuitbreiding verder uitvoeren, is leegstand in Ockingahiem opgelost en wordt het winkelcentrum attractiever gemaakt.’’

Tekst: Uultsje Talsma