Terschelling-'experience' in de Ahoy

Een tweejaarlijkse Terschelling-‘experience’ in de Ahoy, een nieuwe, peperdure mengtafel en geen Studio Oerol dit jaar. Hessel en dochter Tess van der Kooij hebben wat te vertellen.

Ja, die mengtafel. Anderhalve ton moet zo’n ding kosten, nieuw. Heb je wel een echte Neve, het neusje van de zalm op dit terrein. Maar ook al was-ie zo goed als nieuw -,,Er zijn twee voice-overs mee opgenomen, het folie zat er nog op”, Hessel heeft dat er natuurlijk niet voor betaald. Hoeveel wel? ,,Ga ik niet zeggen.”

Het komt van de recente reorganisatie van ons omroepstelsel. De EO ging samen met de NCRV en dus werd die mengtafel, van de EO dus, overbodig. Zo gaat dat dan.

Hessel is 64 en viervoudig opa, maar stilzitten is er nog niet bij. Op 14 maart volgend jaar staat hij weer in de Rotterdamse Ahoy, met dochter Tess, een veertienkoppige band en de nodige gasten. Dat moet de opmaat worden naar een groot, tweejaarlijks evenement. Een echte Terschellinger dag, in Rotterdam.

Kickoff

Ook weer met allerlei gasten, liefst met een band met Terschelling en met hun eigen studio, pal onder De Groene Weide - het café waar Hessel en Tess zo’n 250 keer per jaar optreden. ,,En het zou de kickoff van Oerol kunnen zijn, daar gaan we volgende week eens met hun over praten.”

Overdekt kamperen in het immense Ahoy-complex - ook dat moet kunnen. Hessel: ,,Bedrijven die er toe doen, of juist niet, iedereen mag meedoen. En dan afsluiten met een groot concert, met een x-aantal bandjes. En zo lang ik er nog ben doe ik effe mee.” Maar: ,,Het gaat er ook om dat ik zo langzamerhand uit het beeld wegzwem.” Vanaf 2022, en dan dus om de twee jaar. Tess: ,,Of misschien drie.”

Studio Oerol intussen, het project waarbij aanstormend talent in ruil voor een paar optredens in Oerol-verband in die uiterst professionele studio onder de Groene Weide aan de slag mocht, is er dit jaar niet bij. Wegens blessures en dergelijke, maar ook omdat beide partijen - Oerol en Tess, die in de studio de kar trekt - niet helemaal tevreden zijn.

Hessel en Tess

,,Het is gewoon lastig. Dat komt: Hessel en Tess stellen om niet hun studio beschikbaar, maar daar krijgen ze lang niet altijd de credits voor. Neem nou Kensington, de uiterst succesvolle band die de eerste ep hier opnam - niet in Studio Oerol-verband trouwens. Nooit meer iets van gehoord. Toen de band ter ore kwam dat Hessel en Tess daar niet zo blij mee waren, ,,stuurden ze een cd’tje op. Kosten één euro!”

Tess: ,,Misschien ben ik wel te idealistisch. Die artiesten zijn vaak heel enthousiast, gaan er helemaal voor, maar zodra ze het pand verlaten hebben zie je ze niet meer terug.”

Hessel: ,,Zijn wij buiten beeld.” Tess: ,,Wij investeren in nieuw talent. Maar aan die kant is die loyaliteit er vaak niet.” Moet ze dan niet met contracten gaan werken? Tess: ,,Dan ga ik iets doen waar ik zelf een hekel aan heb.” Enne, ,,het is ook geen kwade opzet.”

Het geldt ook niet voor iedereen. Typhoon, Akwasi, Sarah Jane, Gerson - ,,die komen wel terug.” En met Oerol blijven de banden ook goed. Niet voor niets zijn er al jaren Oerol-voorstellingen achter de Groene Weide. Tess: ,,Ik hou nu eenmaal van creativiteit, van talent ontwikkelen. We gaan het er weer met Oerol over hebben.”

Tipje

Dan gaan we beneden die dikke mengtafel bewonderen. Hessel zet het geval aan en prompt knalt er een lekker bombastisch stuk muziek uit de boxen. Het is het intro voor de Ahoy-show van maart volgend jaar. Hessel en Tess lichten graag een tipje van de sluier op.

Over die openingsscène bijvoorbeeld. Het begint met een vrijwel leeg podium, ,,met alleen een gitaar, een paal en een bakje thee”, zegt Hessel, ,,zoals ik hier ooit begonnen ben.” Dan ontspint zich een soort onderwatertafereel, met projecties en al. Het gaat over wrakken, ,,er liggen er hier 5700, in acht kilometer omtrek.” Een heus schip, nu ja, van piepschuim, wordt virtueel tot zinken gebracht. Aan boord speelt de band. ,,Het wordt een heel spektakel”, zegt Tess. En dat is dan nog maar de openingszet.