Samson et Dalila:

Samson et Dalila is een van de laatste, én een van de grootste voorstellingen in het kader van LF2018. Met een decor van boeken, een sterke muzikale cast en een daverend slotstuk wil regisseur Albert Bonnema, geboren in Tzummarum, een grand opera neerzetten die nog lang naklinkt in het geheugen van het publiek.

,,De akoestiek is hier geweldig”, zegt Albert Bonnema terwijl hij tussen hoge stellages vol boeken loopt. Hij vertelt hoe een deel van het omvangrijke magazijn van boekengroothandel Steven Sterk in Gorredijk eind november omgetoverd zal worden tot een soort intiem amfitheater. Met het decor, inclusief een tempel van echte boeken, als middelpunt. Daarnaast, duidelijk in het zicht, het orkest en koor. En het publiek dat vlakbij dit alles zit, zodat de mensen alles goed kunnen zien. Inclusief de mimiek, ,,want dat is belangrijk”.

Op het podium vertolken mezzosopraan Carina Vinke en Albert zelf, tenor, de opera die gebaseerd is op het Bijbelse verhaal van Samson et Dalila. ,,De opera begint met het Israëlische volk dat onderdrukt wordt door de Filistijnen. Eén van de Israëliërs is Samson, een onverslaanbaar sterke man die het tij weet te keren. Hij heeft op dat moment al wel een relatie met Dalila, die Filistijns is. Zij probeert bij Samson te ontfutselen wat hem zo sterk maakt, maar dat geheim vertelt hij haar niet.”

Toch blijkt Samson een zwak punt te hebben, en dat is dat hij geen weerstand kan bieden aan de verleidingskunsten van Dalila. Het verzwijgen van zijn geheim en plus het feit dat hij volgens haar de God van de Israëlieten verkiest boven haar God, de God van de liefde, maakt Dalila kwaad. Ze stuurt hem weg. Dit raakt Samson zo diep dat hij uiteindelijk toch naar Dalila gaat en zijn geheim prijsgeeft.

Zijn lange haar is wat hem zo sterk maakt. Hierop knipt Dalila zijn haar af. De Filistijnen kunnen hem nu overmeesteren. Als een trofee tonen ze hem bij de tempel aan het grote publiek. Daar bidt Samson tot God: geef me alsjeblieft nog één keer de kracht van vroeger. Die krijgt hij, wat leidt tot een visueel spectaculair slotstuk van de voorstelling.

,,Het is een prachtige opera”, stelt Bonnema, hoewel de eerste akte meer oratorium is met prachtige koorzang. ,,De componist, een groot bewonderaar van Händel, wilde eigenlijk een oratorium schrijven. Maar gaandeweg ontdekte hij dat het verhaal geschikter was voor opera. Voor op het toneel dus. Van deze twee gegevens, oratorium en opera, maken wij juist volop gebruik. En dan wel op zo’n manier dat vanaf de eerste akte gelijk spanning in het verhaal zit.”

Er is een koor samengesteld van zangers en zangeressen die hun strepen hebben verdiend, plus twaalf zangers van Consensus Vocalis die ook zingen bij de Reisopera. ,,Het orkest bestaat uit een strijk- en blaaskwintet, harp, slagwerk, piano en orgel. We hebben hiervoor professionele musici uit heel Friesland gevraagd. Uit ervaring weet ik dat de muziek in deze ruimte erg goed klinkt; eerder heb ik hier al concerten georganiseerd.” De muzikale leiding ligt in handen van Andrew Wise.

Het is niet de eerste voorstelling waarin Bonnema in dit Culturele Hoofdstadjaar zijn tanden zet. Hij was regisseur van Klokken fan Berltsum en speelde de hoofdrol in Altyd Seumer op het Bildt. Toch vindt hij de productie van Samson et Dalila spannend. ,,We kunnen pas laat met z’n allen voor het eerst repeteren in deze ruimte. Maar gezien de mensen en hun ervaring heb ik er alle vertrouwen in dat het goed komt, en dat er iets heel moois gaat gebeuren eind november.”

De grand-opera Samson et Dalila speelt op 22, 24 en 25 november. Kaarten zijn te koop via www.vanplan.nl. Voor groepen van 20 man en groter geldt een korting van 2,50 euro per persoon. Deze groepen kunnen voor tickets mailen naar info@vanplan.nl.