Planetarium toont overzicht van ontdekkingen in heelal

FRANEKER

Voor het Planetarium is 2018 een bijzonder jaar. Het is 250 jaar geleden dat Eise Eisinga samen met zijn vrouw Pietje naar Franeker verhuisde om zijn eigen wolkammerij te beginnen. In hetzelfde huis waar hij zes jaar later zou beginnen aan zijn Planetarium. En in 1818, precies 200 jaar geleden, kwam Koning Willem I naar Franeker om het huzarenstukje te bewonderen.

In de afgelopen 250 jaar is er ook op sterrenkundig gebied veel gebeurd. Toen Eisinga zijn Planetarium bouwde, was Saturnus de verst bekende planeet. Sindsdien zijn er niet alleen meer planeten ontdekt in het zonnestelsel, maar ook duizenden planeten bij andere sterren. En dit jaar gaat de ruimtetelescoop Tess op zoek naar planeten waarop leven kan bestaan.

Legde Eise nog in zijn woonkamer aan de hand van zijn Planetarium uit dat de maan om de aarde draait door de zwaartekracht, sterrenkundige Stephen Hawking leerde ons veel over de aard van zwarte gaten. Hier is de zwaartekracht zo sterk dat zelfs het licht, met een snelheid van 300.000 km per seconde, niet kan ontsnappen.

Dit is maar een van de vele ontdekkingen van de afgelopen tijd. De tentoonstelling ‘Van Oranje Boven tot Zwarte gaten’ toont de iconische momenten voor het planetarium en de ontdekkingen in het heelal in de afgelopen 250 jaar.