Tal van innovaties bij nieuwe brug Dronryp

DRONRYP

De nieuwe brug over het Van Harinxmakanaal bij Dronrypwordt voorzien van diverse slimme innovaties.

De brug wordt niet alleen energieneutraal. Ook is het streven om de brug zo onderhoudsvrij mogelijk te maken, waardoor er minder werkzaamheden nodig zijn in de toekomst. Dat betekent weer minder hinder voor Dronryp.

De realisatie van de slimme brug betreft een samenwerking tussen de provincie Friesland en Oosterhof Holman. Zij werken samen aan de optimalisatie van het ontwerp en innovaties voor de brug.

Vanuit het basisontwerp is gekeken met welke aanpassingen de brug zo weinig mogelijk energie verbruikt. Het ophalen van de brug neemt maar een klein percentage van het verbruik. De meeste energie gaat naar het drooghouden van de kast en verwarming van de olie.

Door slimme oplossingen in het ontwerp, isolatie en innovatie is het verbruik van de brug terug te brengen naar 15.000 kW per jaar. Dit wordt gecompenseerd door circa zestig zonnepanelen. De zonnepanelen komen niet op de brug, zodat er geen hinder ontstaat als er iets aan moet gebeuren. De exacte locatie wordt nog bekeken. De brug wordt volledig uitgevoerd in staal en modulair opgebouwd. Het streven is om de brug aan het einde van de levensduur zo milieuvriendelijk mogelijk te kunnen verwerken en recyclen.

Hoewel de nieuwe brug lang mee moet gaan, moeten diverse onderdelen wel tussentijds worden vervangen. Zoals de platen onder de brug. Die moeten normaal gesproken eens in de vijfentwintig jaar worden vervangen. Daarbij moet de hele oplegging er tijdelijk uit. Er is echter gekozen voor een constructie die net zo lang meegaat als de brug zelf.

Ook bij de voegovergangen is een andere variant gekozen. Bij het deel van het brugdek dat aansluit op de weg, komt een geluidsarme variant die honderd jaar mee kan gaan.


Auteur

Redacteur