Mindfulness

Franeker

Mindfulness. Modewoord zult u zeggen En dat is ook zo. Het regent mindfulness-cursussen alom. De ene al duurder dan de andere. Maar modewoord of niet, u hebt mindfulness nodig, als u gelukkig wilt worden.

Waar gaat het om? Kortgezegd: u moet milder worden, u moet vergevingsgezind worden, u moet kalmer worden. En vooral: u moet accepteren dat u bent zoals u bent en dat uw familieleden zijn zoals zij zijn. Mindfulness is niet nodig voor mensen die de hele dag achter de geraniums zitten. Zij denken al de hele dag aan zichzelf en nemen al veel te veel tijd per dag om na te denken of zij wel gelukkig zijn en vooral hoe anderen hen kunnen helpen. Vervelende mensen zijn dat die altijd opbellen of u iets voor hen wilt komen doen. Nee, mindfulness is nodig voor u en mij, die drukke bezigheden hebben gepland voor vandaag. Heel goed dat u vijf of zes plannen maakt voor vandaag en dat u ze allemaal probeert te volbrengen. Maar ga nu eerst even zitten, als niemand u ziet. Neem zes minuten om stil te zitten. Kijk op de klok en stel vast dat u stil blijft tot de zes minuten om zijn.

Donderdagse gymclubje

U zult zien hoe moeilijk dat de eerste dagen is. Maar toch: u moet het doen, iedere dag. Een manier die ook goed is, wordt bij ons in het donderdagse gymclubje toegepast. Na een half uurtje met ons achten het zwaaien en stappen te hebben volbracht gaan we zitten. Handen in elkaar gevouwen. Ogen dicht. De leidster zegt zachtjes: „Denk aan uw voeten. Zet ze fijn naast elkaar. Breng uw gedachten bij uw tenen. Nu omhoog, bij uw enkels, nu naar uw knieën, voel hoe lekker u zit. Als u geluiden hoort, laat ze maar, die mogen er zijn, denk nu aan uw rug, tegen de leuning van die fijne stoel. Stilzitten nu. Denk aan nu. Dat u nu gelukkig bent. Niet morgen. Stilzitten, sssst.” Het gaat er om dat u in uw huwelijk of in uw relatie vriendelijker wordt, kalmer en prettiger. Dat zult u zien, mindfulness helpt hierbij. Stap voor stap bereikt u een rustiger geluk. U wordt een ‘geschenk voor elkaar’. U gaat eerlijk toegeven dat u uw vroegere standpunten gewijzigd hebt. Niet dat u toentertijd bewust ongelijk had, maar de dingen zijn veranderd en uw inzichten ook. David de Wulf herinnert zich Heraclitus (ga dat boek eens lenen in de bibliotheek) die eeuwen geleden al zei: „Je kunt nooit twee keer precies eender in dezelfde rivier staan.”

Vergevingsgezind

U zult zien hoe vergevingsgezind u daarvan gaat worden. Ik weet het niet zeker maar ik meen dat mindfulness vooral is voortgekomen uit het Boeddhisme. Verdraag dus dat een ander u soms kwelt. De wal zal het schip keren. Trouwens, degene die kwelt lijdt daar meer aan dan degene die gekweld wordt. Bij Sartre heb ik dat voor het eerst gelezen. Hij beschrijft een aantal gevangenen die gemarteld worden. Het blijkt dat de beul die dat doet, heviger lijdt dan de slachtoffers.

Fijner

U weet door uw lange leven dat geven fijner is dan krijgen. Die fijne rustige gevoelens, u kunt ze voelen door deze heerlijke techniek. Neem dus dagelijks zes minuten om alles stil te leggen. Ga samen met een groepje bewust even oefenen in het mijmeren. Jung zou zeggen: „Het rood wordt mooier, het geel stralender, het groen frisser.” (Tekst dr. Anton de Man)

Auteur

admin