COLUMN | Fout, fout, fout

Franeker

Mensen spreken elkaar graag aan op dingen die fout gaan. Jij ziet wél scherp hoe het had gemoeten. Jouw manier was immers veelsneller, slimmer, beter en goedkoper.

Zo’n fout maak jij niet. Bovendien: zijn er daarvoor binnen het bedrijf geen procedures en werkinstructies?

Negatief

Cruciaal is de manier waarop een bedrijf omgaat met fouten. Binnen bedrijven is een negatieve foutencultuur dodelijk voor groei en vernieuwing. Als fouten maken gelijk staat aan falen, doe je er als medewerker alles aan om gemaakte fouten te verdoezelen. De oorzaken moffel je weg. Je zit niet te wachten op de straf die daarvoor staat. Wat deze dan ook is. Op eieren lopen dus. Nieuwe dingen uitproberen: je laat het wel uit je hoofd. Medewerkers nemen geen enkel risico. Maar wil je dat echt als bedrijf?

Positief

Wanneer je als bedrijf wilt blijven leren en innoveren, gaat dat hand in hand met fouten (mogen) maken. Mensen willen graag meedoen, de voorwaarde daarvoor is vertrouwen. Een positieve foutencultuur maakt van fouten leermomenten. Bespreek de fout, achterhaal de oorzaken en maak daarover afspraken. Ook de medewerker zit niet te wachten op een fout maken of herhalen. Natuurlijk is fouten voorkomen beter dan fouten genezen. Zorg er dan ook voor dat ontwikkelingen door meer mensen gevolgd, geanalyseerd en besproken worden. Wat een kans om de organisatie, medewerkers, producten en diensten te ontwikkelen. Vergeet niet het positieve binnen het proces te benadrukken. Doe je dat niet, dan zit je goed fout. Geldt trouwens ook voor thuis. Nanda Heij Communicatie & TrainingsBureau NR. 10

Auteur

Jitze Hooghiemstra