Staetlânsskoalle Tzum werkt aan een positief schoolklimaat

TZUM

De Staetlânsskoalle in Tzum is afgelopen week gestart met ‘Positieve Behaviour Support’. Dat is een manier van omgaan met elkaar wat moet leiden tot een positief en veilig schoolklimaat.

Tijdens een feestelijke bijeenkomst werden alle negatieve gedachten op het schoolplein verbrand en werd het glas geheven op een nieuwe periode met het complimentenlied. Gewenst gedrag aanleren en positief bekrachtigen is het uitgangspunt. Goed gedrag wordt beloond, ongewenst gedrag zoveel mogelijk genegeerd. Het positieve gedrag wordt beloond met complimenten, maar ook met muntjes waarmee leerlingen kunnen sparen voor een beloning, bijvoorbeeld vijf minuten langer buiten spelen. Directeur Piet Huijser is enthousiast: ,,Naast de school in Tzum ben ik ook werkzaam op Mooitaki in Beetgumermolen. Daar werken we al zes jaar op deze manier en we merken een duidelijke verbetering. Ook de onderwijsinspectie was er erg over te spreken, iets waar we erg trots op zijn.” Ook op De Toermalijn in Franeker wordt er al een aantal jaren mee gewerkt. Het vergt volgens Huijser veel van de leerkrachten om het roer om te zetten. ,,Een valkuil is bijvoorbeeld niet consequent zijn. Je bent al snel geneigd toch een leerling op ongewenste gedrag aan te spreken en gewenst gedrag als gewoon te zien. Daar zijn de ouders in Tzum ook wel sceptisch over, hoe wordt er omgegaan met kinderen die altijd ‘lief’ zijn, sneeuwen zij niet onder? Dat zijn zaken waar je voor moet waken.” De ouders in Beetgumermolen zijn volgens Huijser overwegend positief. Zij zij zien volgens hem dat deze aanpak werkt en dat een aantal ouders het ook thuis oppakt. ,,Het is belangrijk te benoemen wat je fijn vindt, bijvoorbeeld ‘wat fijn dat je je sporttas uit hebt gepakt’."

Compliment

,,We benoemen het wel vaak als gedrag ongewenst is, maar niet als het gewenst is. Een compliment geven en duidelijk zijn waarom dat gedrag gewenst is maakt dat leerlingen inzien dat ze het goed doen.” Huijser: ,,Het is zaak alert te blijven, doordat we met een gedragsteam bestaande uit leerkrachten, de intern begeleider en enkele ouders iedere zes weken bij elkaar komen, houden we de vinger aan de pols. Daarnaast houden we een incidentenregistratie bij, dat levert ook verrassende inzichten op. Tijdstip en situatie van incidenten worden in kaart gebracht. Zo kwamen we er achter dat als de leerkracht aan het einde van de pauze al in de school was, er kleine incidenten plaats vonden. Sinds de leerkracht buiten blijft tot de kinderen weer binnen zijn, is dat verleden tijd”. Op deze manier moet een veilig en positief schoolklimaat worden gecreëerd. Niet alleen de hele school gaat ermee aan de slag, ook bij de peuters die in hetzelfde gebouw naar school gaan, wordt er mee begonnen. Huijser: ,,Voor de kinderen is de aanpak overal in school duidelijk zichtbaar, iedere week is er een nieuwe gedragsregel die in de lokalen hangt in een tekstballon. In Tzum zijn twee vogels, Frits en Frats, het symbool wat door de hele school de regels uitdraagt. In iedere klas staat een boom met de vogels en de afspraken er in, op de toiletten hangen de vogels met in de tekstballon even de herinnering om je handen te wassen.”

Interviewtip

Heeft u zelf een leuk idee voor een interview? Dan kunt u contact met ons opnemen via redactie.frc@ndcmediagroep.nl en via 06-17 242 223. Interviews kunnen gaan over bijvoorbeeld (sport)verenigingen, een hobby of andere liefhebberijen. (Tekst en foto's Suwarda Vis)

Auteur

Jitze Hooghiemstra