Leerlingen De Lytse Terp leggen geschiedenis omgeving vast

Franeker

Leerlingen van de groepen zes tot en met acht van De Lytse Terp uit Minnertsga verdiepen zich momenteel in de geschiedenis van hun omgeving door goed te kijken naar het landschap en daar vragen over te stellen.

Daarbij worden vragen gesteld als: ‘Waarom is de Griene Dyk gebouwd?’, ‘wat is de geschiedenis van Sixtmastate’ en bijvoorbeeld ‘hoe is de kerk ontstaan’. De lessen zij onderdeel van Landelijk Veranderlijk. Dat een project van TOF Media uit Groningen en laat de kinderen hun eigen omgeving zien als een geschiedenisboek. Het project richt zich op het waarderen van het landelijk gebied als een historisch gegroeid, altijd aan verandering onderhevig fenomeen. De kinderen bezochten eerst bijzondere plekken waarbij ze een vraag hadden. Vervolgens is het antwoord op die vraag gezocht bij experts uit de omgeving. In dit geval bij dorpsbewoner Gerrit Bouma en bij Aldert Cuperus uit Sint Annaparochie. Beiden hebben de kinderen meegenomen naar de bijzondere plekken. Ook was er een excursie naar Tresoar, hebben de kinderen gezocht naar aanvullende informatie op het internet en maken zij animaties bij de verhalen van de experts. Daarnaast is in de workshop ‘Bouwen aan de toekomst’ een beeld gegeven van hun idee op wonen in de toekomst. Als laatste worden de experts vanwege een korte documentaire geïnterviewd voor de camera. Het project wordt afgerond met een expositie en de première van de documentaire. De leerlingen lopen daarbij in nette kleren over de rode loper. Dat vindt plaats op donderdag 23 juni vanaf 19.00 uur in dorpshuis MFA De Doarpsfinne in Minnertsga. Bij de première wordt ook de expositie geopend met foto’s van de kinderen en hun tijdens het project gemaakte toekomstbeelden. De openingshandeling wordt verricht door Nel Haarsma , wethouder van onderwijs. De film en de making of van het project is hier terug te zien. Landelijk Veranderlijk is een project van Stichting TOF Media uit Groningen en wordt de komende twee jaar uitgevoerd op tien scholen in de drie noordelijke provincies. Het project is mede tot stand gekomen dankzij een bijdrage van: de provincieFriesland, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Waddenfonds en Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland.

Auteur

admin