Olaf Busch: 'Samenwerking en vernieuwing binnenstad Franeker noodzaak voor ondernemers'

FRANEKER

Binnenstadsmanager Olaf Busch heeft de uitkomsten bekendgemaakt van de enquête die hij begin januari voorlegde aan ondernemers met daarin de vraag hoeveel inwoners een ‘toekomstbestendig recreatief winkelgebied’ nodig heeft.

Volgens Busch geldt dat hoe kleiner de plaats is, hoe kleiner de toekomstbestendigheid is en hoe meer energie en geld nodig is om samenwerking en vernieuwing levend te houden. Busch: “Samenwerking is een essentiële succesfactor. De klant ervaart een winkelgebied niet in brokjes. Zijn de winkels super, maar is het parkeren irritant dan is het eindoordeel niet top. En dat kun je jezelf niet permitteren.” Vernieuwing noemt Busch ook voor Franeker noodzakelijk in deze tijd waarin beleving volgens hem de sleutel is “voor stenen winkelgebieden in concurrentie met de luie stoel, lees internet.” Busch: “Want als de klant uitgekeken is op je formule, je etalage en je activiteiten, dan gaan ze elders hun beleving kopen. Elke twee weken je winkelinrichting omzetten is geen luxe. De grootste steden redden zich wel. Daar staan altijd nieuwe mensen op en ontstaan steeds nieuwe winkelgebieden, die de plaats innemen van de vergane glorie. Maar in kleinere steden, plaatsen en natuurlijk dorpen gaat dat niet vanzelf en zul je actief aan de bak moeten. Dat kost geld en energie. Het alternatief is ondergang, ooit.”

Vier antwoorden

De ondernemers kregen bij de enquête vier antwoorden voorgelegd op de vraag hoeveel mensen zij denken dat er nodig zijn voor een toekomstbestendig recreatief winkelgebied: ‘meer dan honderdduizend plus evenveel uit de regio’, ‘meer dan vijftigduizend plus evenveel uit de regio’, ‘meer dan tienduizend plus evenveel uit de regio’ of ‘veel inwoners is fijn, maar een goede en vindbare ondernemer overleeft overal, laat staan een paar bij elkaar. Dus zelfs een klein dorp heeft kansen’. Busch: “Mensen spreken elkaar nogal eens tegen. Daarom is het stellen van vragen interessant om mensen bewust te maken van de opgave die er ligt. Aan de reacties te zien hebben kleinere plaatsen ook toekomst. Bijna de helft van de mensen kruiste namelijk aan dat ook kleine dorpen toekomst hebben. Maar daar staat wel een dikke mits achter. Alles moet dan kloppen; visie, ondernemerschap, sfeer en promotie.”

Auteur

Jitze Hooghiemstra